"MSV CLUB" - The Discussion Forum of MSVTimes.com
Official Website of M.S.Viswanathan - Legendary Indian Composer
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

A Handful of Piano Picks - Part 9 - Jazz Piano

 
Post new topic   Reply to topic    "MSV CLUB" - The Discussion Forum of MSVTimes.com Forum Index -> Articles & Writings by Fans!
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ram
Devotee


Joined: 23 Oct 2006
Posts: 1160

PostPosted: Sat Dec 15, 2007 1:36 pm    Post subject: A Handful of Piano Picks - Part 9 - Jazz Piano Reply with quote

A Handful of Piano Picks - Part 9

Jazz Piano

இதுவரை மொத்தம் 12 பாடல்கள் - பியானோ+திஸ்ரம்(3) கூட்டணியில். ஒவ்வொரு பாடலின் சிறப்பை, தனிமையை, வேறுபாட்டைப் பார்க்கும் போது ரொம்பவே வியப்பாக உள்ளது.

இப்போது "திஸ்ரம்" என்கிற விதியைக் கொஞ்சம் தளர்த்தி விட்டு, மற்ற இசை வடிவங்களில் என்னென்ன சாதனைகள் செய்திருக்கின்றனர் மெல்லிசை மன்னர்(கள்) என்பதைப் பார்ப்போம். "பியானோ" என்கிற தலைப்பை எடுத்துக் கொண்டு, இயன்றவரை எல்லா வகையான பாடல்களைப் பற்றிக் கூற முயற்சி மேற்கொள்ளாவிடில், தலைப்பிற்கு ஒரு முழுமை ஏற்படாது. ஆகவே முதல் தலைப்பாக "ஜாஸ் பியானோ"

மெல்லிசை மன்னர்களின் "ஜாஸ்" இசைப் பயணம் ஒரு நெடும் பயணம். பெருஞ்சாதனை. வித்தியாசமான, (வழக்கில் கருதப்படும்) கடினமான இந்த இசை வடிவத்தை எவ்வளவு அநாயாசமாகக் கையாண்டுள்ளனர் என்பது நிச்சயமாக ஒரு பெரும் புதிரே!

இவர்கள் இசையில் அனைத்து "ஜாஸ்" பாடல்களைப் பார்க்க வேண்டுமெனில் அதற்கு ஒரு தனி தலைப்பு வேண்டும். அவற்றில் "ஜாஸ்" பியானோ பாடல்களின் வரிசையில் அற்புதமான மூன்று பாடல்களை மட்டும் எடுத்து ஆராதனை செய்வோம்.

1. பாடல்: வரவேண்டும் ஒரு பொழுது
படம்: கலைக்கோயில் (1964)


இப்பாடலின் சிறப்புகளைப் பற்றி எப்படி எழுதுவதென்றே தெரியவில்லை. பிரமாதமான ஜாஸ் முன்னிசை - பிரஷ் டிரம்ஸ் (Brush Drums), ஸ்னேர் (Snare), ஹை-ஹாட் (Hi-Hat) போன்ற டிரம்ஸ்களுடன் பாஸ் கிட்டாரையும் (Bass Guitar) ஒரு ஜாஸ் இசைக்கு ஏற்றவாறு அமைத்து, தனக்குரிய மெலடி கொண்டு ஜாஸ் பிராக்ரஷனுடன் அற்புதமான பியானோவில் தொடங்கும் ஒரு துள்ளலான முன்னிசை.

ஜாஸில் சிறிது நேரம் பயணித்தவுடன் பாடலின் காலப்பெருமாணம் (வேகம்) ஒரு "பாலட்" (Ballad) இசையென மாறும், பியானோவிலிருந்து சாக்ஸஃபோனாக மாறும் தருணத்தில். முன்னிசை முடியும் அவ்விடத்தில் பளிச் பளிச்சென விழும் ஜாஸ் பியானோ கார்ட்ஸ் (Chords)!

எல்.ஆர்.ஈஸ்வரி பல்லவியை உருக்கமாகத் தொடங்குவார்...

வரவேண்டும் ஒரு பொழுது
வராமலிருந்தால்
(மெல்லிசை மன்னர்களுக்கே உரிய அருமையான இறக்கம்)
சுவைதெரியாது...

பின்னணியில் வரும் பியானோவும், பாஸ் மற்றும் லீட் (Lead) கிட்டார்கள் கணக்கச்சிதமாக பல்லவியுடன் பொருந்தியிருப்பதை இனிதே உணரலாம்...

பாடலில் "ப்ளூஸ்" (Blues) இசையின் ஒருவிதமான சோக உணர்வைப் பல்லவியில் - குறிப்பாக பல்லவி இரண்டாவது முறை வருகையில் பின்னணியில் வரும் கோரஸ் மிக அழகாக உணர்த்தும்....

இப்பாடல் ஒரு "லவ் பாலட்" (Love Ballad) வகை இசையாகும்... 1900 களில் அமெரிக்காவில் பிரபலமடையத் தொடங்கிய இசை... 1929 இல் ஹோகி கார்மைக்கேல் (Hoagy Carmichael ) எனும் ஜாஸ், பாலட் இசைக் கலைஞனின் "ஸ்டார் டஸ்ட்" (Star Dust) எனும் லவ் பாலட் பாடல் மிகவும் பிரபலமடைந்து பின்னாட்களில் "பிக் பாண்ட்" (Big Band) இசைக்கு ஒரு ஆதாரமாக விளங்கியது.

1946 இல் ஹோகி கார்மைக்கேல்


பல இசை விமர்சகர்கள் இந்த "ஸ்டார் டஸ்ட்" பாடலைத்தான் மிகச் சிறந்த "லவ் பாலட்" பாடல் என்று கருதுகின்றனர். "வரவேண்டும்" பாடலின் வரிகளிலும் இசையிலும் காதல், சோகம், இழப்பு, பறந்தோடும் நினைவுகள் என்று ப்ளூஸ்-பாலட் இசைக்கே உரிய சிறப்புகளைக் கொண்டு ஜாஸ் முன்னிசையுடன் திளைக்கும் இப்பாடலை அவர்கள் கேட்டிருந்தால் "இது மாதிரியான ஜாஸ் - லவ் பாலட் இசை வந்ததும் இல்லை, இனி வரவும் செய்யாது!" என்று ஆணித்தனமான முடிவுக்கு வந்திருப்பார்கள் என்பதில் கொஞ்சமும் ஐயமில்லை!

இப்பாடலைக் கேட்க அவர்களுக்கு வாய்ப்பில்லாமல் செய்தும், இப்படிப்பட்ட பாடலைத் தந்தும், அதை அனுபவித்து அங்கீகரிக்கத் தவறிய அநேக "அக்காலத்" தமிழ் திரை இசை ரசிகர்கள்(?) மூலமும் காலம் தன் கொடுங்கோல் தாகத்தை இனிதே தீர்த்துக் கொண்டது.

ஹென்ரி டேனியல், பிலிப்ஸ், நோயல் க்ராண்ட், ஜோஸப் கிருஷ்ணா போன்ற உலக இசை மேதைகள் மெல்லிசை மன்னர்கள் இசையின் அபார தொலை நோக்கை நங்கு உணர்ந்து தத்தம் பணியை மிகச் சிறப்பாகச் செய்ததின் விளைவே இது போன்ற அற்புதப் பாடல்கள்.

1900 கால பழமை இசை....2050 இல் வந்திருக்க வேண்டிய புத்திசை. உலகத் தர மெலடியைக் கொண்டு மெல்லிசை மன்னர்கள் வழங்கியது என்றென்றும் அழிவில்லாத தொல்லிசை!

(மற்ற இரண்டு ஜாஸ் பியானோ பாடல்கள் அடுத்த பாகத்தில்...)

A Handful of Piano Picks - Listing
Part 1 - Ennai Theriyuma
Part 2 - Kaatru Vandhaal
Part 3 - VannakkiLi
Part 4 - Oh Little Flower
Part 5 - Naan Nandri Solven
Part 6 - Thairiyamaaga Chol Nee
Part 7 - Maanicka Thottil
Part 8 - Collection of Piano Songs
Part 9 - Jazz Piano1 - Varavendum Oru Pozhuthu
Part 10 - Jazz Piano2 - Viswanathan Velai VeNdum
Part 11 - Jazz Piano3 - Enna Vegam Nillu Bama
Part 12 - Rock and Roll - Aadavarellam, Malarendra Mugamadhu
Part 13 - Unnai Ondru Ketpaen
Part 14 - Kannirendum Minna, Vidiya Vidiya
Part 15 - "Periya Idathu PaNN" - Kannenna Kannenna Kalanguthu
Part 16 - "Paal Thamizh Paal"
Part 17 - Chella KiLigaLaam
Part 18 - An Ensemble of Jazz Rhythms(1) - Thottu Kaattavaa
Part 19 - An Ensemble of Jazz Rhythms(2) - Hey..Naadodi (Anbe Vaa)
Part 20 - Piano Thisram - Jillendru, Manamedai, Senthamizh Paadum, Pillai Thamizh Paadukiren, Ninaithathai Nadathiye
Part 21 - "Rocking Piano" - Adadaa enna azagu, Allippanthal, Yaaro aada therinthavar
Part 22 - MSV-SPB Mesmerism
Part 23 - Avan Ninaithaana
Part 24 - "Expressions" - Athanin MuthangaL, Piano Fillers in different songs
Part 25 - Layam - An analysis on different beat patterns in Tamil Film Music
Part 26 - The Finale - Top 3 Piano songs of MSV
_________________
Ramkumar


Last edited by Ram on Wed Jun 17, 2009 4:18 pm; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
msvramki
Fanatic


Joined: 18 Dec 2006
Posts: 418
Location: Chennai

PostPosted: Sat Dec 15, 2007 2:25 pm    Post subject: Reply with quote

Dear Ram

We discussed this over phone yesterday and you promptly posted your analysis sitting till early hours (3.30 am).

Hats off to your unique style of Tamil writing and great analysis on a peerless number of MSV-TKR.

After talking to you on phone, myself and amma listened to this song a few times yesterday late night in my iPod. Amazing composition of Mellisai mannargal way ahead of time, as you have rightly said.

சிவாஜி பாடல், எம் ஜி ஆர் பாடல் என்று மட்டுமே பிரிக்கத்தெரிந்த அக்கால இசைரசிகர்(?) களால், கேட்கப்படாமல் கற்பூர வாசனை தெரியாமல் விலக்கப்பட்ட பாடல் !

உன் போன்ற இளம் இசை விமர்சகர்களால் மீண்டும் விஸ்வரூபம் எடுக்கட்டும், வித்தகர் விசுவின் இது போன்ற பாடல்கள் !

அன்புடன்
ராம்கி.
_________________
isaiyin innoru peyar thaan emmessvee.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
madhuraman
Devotee


Joined: 11 Jun 2007
Posts: 1226
Location: navimumbai

PostPosted: Sat Dec 15, 2007 6:02 pm    Post subject: Articles &Writings by Fans Reply with quote

Dear Mr. Ram and Ramki,
Both of you share enormous ability to appreciate each of MMs nuances. As I used to lament "varaa vaendum" of Kalaikovil was decades ahead and therefore suffered by its precocious trend. One more point to ponder over as to how the MMs of a remote South Indian origin and upbringing could right away have composed such a number full of emotion, romantic-pathos , voice modulation and artistic orchestration when Tamil culture had not even known the names of these instruments. It looks comfortable to concede that MMs had divine grace in abundance , lest it should not have been possible to bringforth this scale of elegance in a very strange pattern. The lone solace is MMs together and in isolation too went all out to establish a variety of approaches not given to many. Thank you for this opportunity.
Warm Regards Prof.K.Raman Navi Mumbai
_________________
Prof. K. Raman
Mumbai
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
S.Balaji
Maniac


Joined: 10 Jan 2007
Posts: 772

PostPosted: Sun Dec 16, 2007 11:04 am    Post subject: Reply with quote

Dear Ram,

If your earlier post on Qawwali theme was informative, this goes one step further ! Very Happy
Hence I am surrendering THALA ( Ultimate Star Ajit ) title to you mate ! Smile You really rock here !
Earlier , our professor Raman had wrote in detail about this song in another thread. Jass must be another Western concept which the Master must have introduced in tamil cinema. ( not sure whether a portion of Yaaradi nee mohini falls in this league , G.Ramanathan composed )

I love the special drumming work in this song . Amazing work... LRE would have been a spontaneous choice for this song.



Are you aware, there is another mind blowing work in the same Kalai kovil .... Mullil roja .by LRE and PBS . I am unable to decipher the works of MSV-TKR because the same movie also has that classical Thangaradham vandhadhu !


Quote:
இப்பாடலைக் கேட்க அவர்களுக்கு வாய்ப்பில்லாமல் செய்தும், இப்படிப்பட்ட பாடலைத் தந்தும், அதை அனுபவித்து அங்கீகரிக்கத் தவறிய அநேக "அக்காலத்" தமிழ் திரை இசை ரசிகர்கள்(?) மூலமும் காலம் தன் கொடுங்கோல் தாகத்தை இனிதே தீர்த்துக் கொண்டது.


I wont blame them because the movie failed at box office . Unless the AIR had aired it regularly, ( which was the only other medium those days ), the audience wouldnt have a chance to know about this song. Hence pls spare them .
To my knowledge, Naan unnai serndha selvam ( a song well covered by Professor ) and thangaradham vandhadhu were regular in AIR for sure.

I cant wait for your next post. Make it faster pls Smile

Cheers
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Sai Saravanan
Philiac


Joined: 10 Jun 2008
Posts: 631
Location: Hyderabad

PostPosted: Mon Apr 16, 2012 10:25 pm    Post subject: Reply with quote

Dear friends,
Sorry for intruding into an older thread and probably disturb its original intention...I was recently listening to this Mukesh's song "Woh tera pyar ka gham..", a song from the Hindi film 'My Love'. There were lots of striking similarities in many sections of this brilliant jazz number. Especially the sax pieces and some piano ones are completely based on MM's masterly composition. Some unheard of music director called Daan Singh seems to have composed music for this Shashi Kapoor film, about 6 or 7 years after the release of Kalai Koil. The orchestration (violins) reproduces some of these sections cleverly masking the lifting of the tune.
Just one more instance of 'inspiration' derived by 'others' from our MM!
Thanks,
Sai Saravanan
Back to top
View user's profile Send private message
madhuraman
Devotee


Joined: 11 Jun 2007
Posts: 1226
Location: navimumbai

PostPosted: Tue Apr 17, 2012 6:59 am    Post subject: Articles and writings ... Reply with quote

Dear Mr.Balaji,
It is not as if ''Kalai koil '' numbers had to meet their eclipse as the movie failed at the box office. Despite movie's 'failure' all songs were widely well received except of course ''vara vendum''. It was beyond interpretations then. Even 'nALAM nALAm' of KN had to wait for its time.
In my humble opinion AIR did not deserve any merit as they were averse to cine songs. Much ground work for song popularity was by Radio Ceylon that later was rechristened 'Ilangai oliparappu koottuththapana varthaga sevai'. Honestly, all 'kalai koil' songs were regularly played by them. In fact it was their effort that kept us enthralled. Therefore any defence of local media is just out of place, as they had bizarre views about the very medium cinema.
Warm regards K.Raman Madurai.
_________________
Prof. K. Raman
Mumbai
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
N Y MURALI
Maniac


Joined: 16 Nov 2008
Posts: 920
Location: CHENNAI

PostPosted: Thu Apr 19, 2012 8:12 am    Post subject: Reply with quote

Dear Friends,
I recall a posting about the incident of this songs composition. It seems that Director Sridhar was not approving the tune as he felt it is too much of jazz flavor for the Tamil Audience. But MSV being the producer wanted it to be the same and the producer prevailed over the director. It was MSV's passion for music as a whole that drove him to do such melody. Even for this situation if he is not coming out with the nativity of the situation where else could he have done it?

A very few of the audience were the luckiest to have enjoyed at the contemporary time.

N Y MURALI
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
raghavan vasudevan
Enthusiant


Joined: 03 Jan 2007
Posts: 65
Location: Chennai

PostPosted: Fri Apr 20, 2012 7:23 pm    Post subject: piano pics Reply with quote

Halo MSV fans,

I am back after a long time. The list of piano related compositions contains
some of the best tamil songs composed using this wonderful instrument.

PADUVOUR from the film KANNAN EN KADHALAN was missing in the list .
In this song the dual of Tabla beat and the piano enchanting sound
mesmarise the listeners. Normally music directors use either a congo drum
or drums for the rhythm but MSV has pitched in tabla a rare combination
and the result endless melody.

Khayam, OP Nayar and Shankar jaikishan have used piano exhaustively in their compositions but our Master of Music variety outscores others. That is what MSV is all about.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
parthavi
Philiac


Joined: 15 Jan 2007
Posts: 704
Location: Chennai

PostPosted: Fri Apr 20, 2012 11:44 pm    Post subject: Reply with quote

Dear Mr. Vasudevan,

Here is Ram's exposition of 'paaduvor Paadinaal.'

http://msvtimes.com/forum/viewtopic.php?t=2100
_________________
P Rengaswami (9381409380)
MSV, Un isai kettaal puvi asainthaadum, idhu iraivan arul aagum.
http://msv-music.blogspot.in/
Back to top
View user's profile Send private message Yahoo Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    "MSV CLUB" - The Discussion Forum of MSVTimes.com Forum Index -> Articles & Writings by Fans! All times are GMT + 5.5 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group